Neznanke in tveganja na trgu proizvajalcev avtomobilov

Slika izlozbe nove trgovine kitajskega proizvajalca avtov BYD 28082023

Transformacija tradicionalnih proizvajalcev avtomobilov še ni končana.

Panoga proizvodnje avtomobilov velja za razvito in ne kaže dvomestnih številk o rasti. Segment proizvodnje električnih avtomobilov po drugi strani velja za disruptiven in hitro rastoč segment. Še vedno za vodilno podjetje na trgu električnih vozil velja Tesla, čeprav po tiho izgublja svojo prednost in bi jo lahko daleč od naših oči, na Kitajskem, prehiteli lokalni proizvajalci.

Kitajska velja za najpomembnejši trg novih vozil in v zadnjih letih je mogoče opaziti kitajsko željo po preoblikovanju avtomobilskega sektorja, ki bi ga poganjala elektrika. Časi, ko so evropski proizvajalci z avtomobili na notranje zgorevanje preskrbovali prebivalstvo z vse večjo kupno močjo, so minili. Z novimi željami potrošnikov po električnih avtomobilih (predvsem zaradi subvencij) so se tudi tradicionalni avtomobilski velikani morali odzvati in (o)braniti svoje tržne deleže. Kakšno bo povpraševanje po električnih vozilih na Kitajskem, bo odvisno predvsem od subvencij in makroekonomskega okolja Kitajske.

Kdo bo zavzel največji tržni delež
BYD je zdaj najbolje pozicionirani kitajski proizvajalec za zavzetje največjega tržnega deleža na Kitajskem. V zadnjem času se tveganja za zahodna podjetja na Kitajskem povečujejo. Geopolitična trenja se ne umirjajo in rast Kitajske ni več takšna, kot je bila v preteklosti. Na Kitajskem pa obstaja še veliko več lokalnih proizvajalcev električnih vozil, ki so nam manj znana, vendar bodo ključno vplivala na kitajski trg (Geely, GAC, SAIC, Li Auto, Chery, Xiaopeng, NIO …).

Kakšen je bil odziv tradicionalnih evropskih proizvajalcev avtomobilov? Zdi se, da so si edini, kakšen pogon bomo vozili v prihodnosti, saj obstaja le malokatero evropsko podjetje, ki ne bi imelo zaveze o koncu prodaje avtomobilov z motorjem na notranje zgorevanje po letu 2030.

 

Po ocenah proizvajalcev ima Tesla še vedno prednost pri učinkovitosti proizvodnih obratov in zdi se, da ta ne bo kmalu izginila tudi z večjimi kapacitetami. Tržni delež Tesle na trgu električnih vozil pa se v zadnjih letih hitro zmanjšuje, kot se zmanjšujejo tudi njene marže, ki so na udaru predvsem po zadnjih nižanjih cen. Proizvod ali storitev, ki je dobra za potrošnika, še ni nujno dobra za podjetje ali investitorja. Največji tržni delež na trgu električnih vozil je dosegla leta 2019, in sicer 16-odstotni.

Primerjave cenovnih količnikov Tesle in tradicionalnih proizvajalcev so še vedno ekstremne. Nekateri cenovni količniki so višji za desetkrat ali celo še večkrat. Zanimivo bo spremljati, kdaj ali če sploh bodo količniki konvergirali. Transformacija tradicionalnih proizvajalcev avtomobilov še ni končana in bo nujnih še kar nekaj investicij, da bi lahko govorili o zrelejšem trgu.

Japonski proizvajalci avtomobilov, predvsem Toyota, so stavili na motor z vodikovimi celicami in so verjeli, da bo napredek na tem delu hitrejši. Tehnologija še ni popolnoma razvita in ima še kar nekaj pomanjkljivosti, vendar je tudi Evropa prepoznala nujnost po vodiku, ki bi lahko dekarboniziral industrije, ki jih ob sedanjih tehnologijah ne znamo. Kakšen avtomobil bomo vozili leta 2050 (če ga sploh bomo), pa zdaj težko napovemo.